Іоанн Пінзель – Хроніки древнього міста

Іоанн Пінзель

Іоанн Пінзель

Іоанн Пінзель – геніальний український скульптор другої половини ХVIII століття.

Мабуть немає скульптора більш загадкового для дослідників, ніж Іоанн Пінзель.

Українським Мікельанджело називають галицького скульптора XVIII ст. Іоана Георгія ПІНЗЕЛЯ. Його праці можна знайти у різних куточках Західної України, а також у музейних збірках світу. 2007 рік в Україні був проголошений роком Пінзеля. А  колекція творів Іоана Пінзеля була виставлена у Луврі.

Відсутні архівні дані. Нічого не відомо про особу майстра: звідки він родом, де отримав фах, де формувався як митець і особистість.
Проте, завдяки зусиллям українських дослідників його творчості в останні десятиліття спадщина Пінзеля зібрана в основному у Львові.

В альбомі представлена врятована від руйнувань і знищення велика кількість творів, які виконав Іоанн Пінзель. Головні з них – статуї на фасаді собору Святого Юра у Львові та ратуші у Бурштині, велика група вівтарних статуй, виконаних у дереві для костела у Городенці Івано-Франківської області, вівтарні композиції та фігури для інтер’єру костелів у селах Львівщини та Тернопільщини.

Документальний фільм про скульптора Іоана Пінзеля (виробник — телеканал “НТА”). Автор і ведучий – Степан Грицюк.

Ще за життя Іоанна Пінзеля 1747 р. у Львові в почала діяти заснована французом гугенотського походження з підозріло шотландським прізвищем Лонггампс та масоном високого ступеню «Лицар Сходу» масонська ложа «Трьох Богинь» (4, 175). А згодом, щоправда, вже після смерті Пінзеля, і ложа «Трьох білих Орлів», в якій працювали головно вихідці з Італії, Франції, Швейцарії, Німеччини.

Якщо Іоанн Пінзель насправді був вихідцем з цих земель, то він не міг не перетинатися з членами цих лож нащодень у не такому вже й великому на той час Львові. А отже, і зазнавати певного впливу – усвідомлював він це чи ні.

Щоправда, католицька церква до входження Галичини у Австрійську імперію не надто толерувала вільне мулярство. Однак за цісара-вольтеріанця Йосифа ІІ воно на підготованому ґрунті вже розцвіло буйним квітом.

У Львові перехрещувалися два міграційні потоки з Півночі та Півдня, з Німеччини та Італії. І дивним чином, до обох цих потоків може бути причетний Майстер Іоан Пінзель. Низка документальних свідчень можуть прив’язати його до південнонімецького культурного кола – Сілезії, Саксонії, Богемії чи Австрії та Швейцарії, як його партнера Майстра Бернарда Меретина.

Зрештою, самі імена Майстра Іоана Пінзеля неначе свідчать про це. Однак характер його творчості, саме гіпертрофація, яка місцями переходить в іронію, тягне на певний італійський слід. Дивним чином складається враження, що він був в Італії, що він бачив роботи великих венеційських майстрів, зокрема пізньобароково-рококового кола – Франческо Гварді (1712-1793) та Алєсандро Маньяско (1667-1749), до кола впливу яких він, очевидно, відноситься.

(Visited 109 times, 1 visits today)

4 Думки про “Іоанн Пінзель – Хроніки древнього міста

Коментарі закриті.